مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی گفت: ۶۰ واحد دانش بنیان و فناور در شهرک ها و نواحی صنعتی از مجموع ۳۸۰ واحد دانش بنیان و فناور موجود در خراسان رضوی مستقر هستند.

به گزارش اقتصادآسیا، جعفر فرشچی در نشست خبری به مناسبت هفته حمایت از صنایع کوچک افزود: مقام معظم رهبری همچون سال‌های گذشته با انتخاب شعار سال تحت عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نقشه راه را برای کشور مشخص کرده‌اند. همچنین ایشان بارها در سخنان خود بر اهمیت تولید و توجه به حمایت از صنایع کوچک متذکر شده‌اند.
وی افزود: باید توجه داشت مهم‌ترین صنایع کشور صنایع کوچک است. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور صنایع کوچک و متوسط است. این صنایع پشتیبان صنایع بزرگ است؛ بنابراین دستگاه‌های حاکمیتی و صنایع بزرگ‌ باید به این صنایع توجه داشته باشند. اولین صنایعی که در فراز و نشیب اقتصاد جهانی دچار مشکل می‌شوند صنایع کوچک هستند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی بیان کرد: باید حمایت ویژه از این صنایع صورت گیرد؛ اگرچه تا حدودی این حمایت‌ها انجام شده اما کافی نبوده است. در حال حاضر در خراسان رضوی بیش از ۵۰ شهرک مصوب تعریف شده که از این تعداد ۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری و بهره‌برداری است و تقریبا ۵۰۰۷ قرارداد در این خصوص منعقد شده که از این میزان ۲۷۹۴ واحد به بهره‌برداری رسیده است. هم‌اکنون ۲۵۱۶ واحد صنعتی خرد و متوسط در استان در حال فعالیت است. ۲۷۸ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی راکد و غیرفعال است که برای احیای آن‌ جلسات مختلفی در حال برگزاری است.
فرشچی با اشاره به طرح‌های صنعتی استان که در حال ساخت و ساز و نصب ماشین‌آلات است، خاطرنشان کرد: فرایند ساخت و ساز و نصب ماشین‌آلات در ۱۲۸۵ طرح صنعتی استان فعال و ۸۹۰ طرح غیر فعال است. طی سال گذشته ۸۲۰ پرونده در کمیسیون‌ها و جلسات داوری مربوط به صنایع بررسی شد که طی آن ۲۹۲ قرداد با واحدها فسخ و به حدود ۵۰۰ مورد مهلت داده شد تا بتوانند با ارائه ادله لازم و مستندات واحد خود را تکمیل کرده و به بهره‌برداری رسانند.
وی افزود: در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی استان ۳۰۱ واحد کارگاهی تعریف شده که از این تعداد ۲۸۴ مورد به بهره‌برداری رسیده است. این واحدها در مجموع برای بیش از ۸۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. به طور کلی ۱۵۵۳ هکتار زمین به این واحدها اختصاص یافته است. چنانچه سایر طرح‌ها نیز به جرگه واحدهای فعال اضافه شود، ۴۴ هزار نفر اشتغال و ۱۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دیگر به واحدهای صنعتی استان افزوده خواهد شد.
فرشچی ادر ادامه گفت: یکی از برنامه های سازمان صنایع کوچک ایجاد شهرک انرژی و بهره گیری از ظرفیت بادی و خورشیدی برای تولید برق مورد نیاز است که مطالعات ایجاد این شهرک برای تامین برق مورد نیاز صنایع از سوی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در حال انجام است.
وی اظهار داشت: سیاست شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی حفظ وضعیت موجود واحدهای صنعتی و بررسی مشکلات احتمالی آنها است، بدین منظور حتی مدیران و دست اندرکاران این شرکت در واحدها حضور می یابند و از نزدیک مشکلات آنها را بررسی می کنند تا مانع از تعطیلی واحدها شوند.
فرشچی عمده مشکلات شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی را کمبود زمین بویژه در شهرستان مشهد برای پاسخگویی به نیاز سرمایه گذاران جدید و متقاضیان توسعه واحدهای صنعتی ذکر و بیان کرد: افزون بر این هزینه های تامین آب و برق شهرکهای صنعتی از دیگر مشکلاتی است که فشار مضاعفی را به این شرکت وارد کرده است.
وی با اشاره به تفاهم سه جانبه بین شرکت شهرکهای صنعتی، برق منطقه ای و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در خصوص تامین برق شهرکهای صنعتی گفت: هرچند هر سه نهاد برای تامین برق وارد عمل شده اند اما هزینه های این پروژه بسیار بالا است اما در تلاش هستیم تا سال آینده تفاهم نامه مزبور به نتیجه برسد.
وی بیان کرد: در پی کاهش سهم شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در تامین هزینه های برق رسانی به شهرکها هستیم، چراکه وضعیت این شرکت به صورت درآمد- هزینه است و هر چه هزینه های کمتری داشته باشد، وجوه کمتری نیز از واحدهای تولیدی خواهد گرفت.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی گفت: مشکل کمبود زمین باعث شده است که برخی فعالان اقتصادی و صاحبان تولید نتوانند طرحهای توسعه ای خود را در شهرکها اجرا کنند و به ناچار به استان دیگری رفته اند، یا اینکه ما نتوانستیم پاسخگوی نیاز متقاضیان سرمایه گذاری در شهرکهای صنعتی مشهد به دلیل کمبود زمین باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان امسال با تمهیدات اندیشیده شده مشکلات مربوط به کمبود زمین در مشهد حل شده و به نتیجه برسد.
فرشچی ادامه داد: برای حل مشکل معارضین شهرک صنعتی مشهد ۵، قوه قضائیه و شخص استاندار و معاونین ورود جدی داشته و آن شهرک را از نزدیک مورد بازدید قرار داده و مشکلاتش را بررسی کرده اند که امیدواریم با پیگیری آنان مشکل متصرفین و معارضین این شهرک برطرف شود.
وی ظهار داشت: در هفته آینده نشستی در خصوص تعیین تکلیف معارضین شهرک صنعتی ۵ مشهد برگزار می شود تا بتوان با حل این مشکل واگذاری اراضی آن را به سرمایه گذاران جدید آغاز کرد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی در خصوص تلاش این شرکت در جهت باز پس‌گیری زمین های راکد از سرمایه گذاران فاقد فعالیت در شهرک ها و نواحی صنعتی گفت: از سال گذشته پیگیری مجدانه ای در این زمینه انجام گرفته و تاکنون ۲۶ هکتار آزادسازی و به سرمایه گذاران جدید واگذار شده است.
وی بیان کرد: توسعه برخی شهرکها از جمله شهرک ماشین سازی و فناوریهای نوین و شهرک توس در دستور کار قرار گرفته و تقریبا توسعه شهرک ماشین سازی قطعی شده است، در حال رایزنی برای جابه جایی نقاطی در شهرکهای صنعتی هستیم که برای توسعه در نظر گرفته شده اند تا بتوان در نقاطی که توسعه امکان پذیر نیست به نقاط دیگری در شهرکهای مورد نظر منتقل شود.
فرشچی با اشاره به استقرار ۶۰ واحد دانش بنیان و فناور در شهرکها و نواحی صنعتی از مجموع ۳۸۰ واحد دانش بنیان و فناور موجود در خراسان رضوی بیان کرد: برای حمایت از واحدهای دانش بنیان از سال گذشته تاکنون ۱۴ واحد مورد حمایت این شرکت قرار گرفته اند.
وی حمایتهای شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی از واحدهای دانش بنیان پیرامون اختصاص تسهیلات بانکی، واگذاری زمین در شهرکهای صنعتی تقاضا محور بدون برگزاری مزایده، خرید زمین و انشعابات آن در قالب پرداخت هزینه نقدی کمتر با اقساط بلندمدت، استفاده از مشاوران برای رفع مشکلات صنایع کوچک در خصوص تولید و نیازهای فناورانه آنها را مورد تاکید قرار داد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در ناحیه صنعتی امان آباد (پارسیان) گفت: ناحیه مزبور جزو نواحی صنعتی زیرپوشش شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیست و چندین سال قبل که مدیریت نواحی صنعتی از سازمان جهاد کشاورزی به شرکت شهرکهای صنعتی واگذار شد، ناحیه صنعتی “امان آباد” از قافله جا ماند.
وی بیان کرد: از سوی دیگر اسناد حقوقی ناحیه صنعتی امان آباد دچار مشکل است و مسائلی هم پیرامون مشاع بودن اراضی در اختیار آنها و وفقی بودنشان مطرح است، در صورتی که مشکلات اسنادی ناحیه صنعتی مزبور برطرف شود، شرکت شهرکهای صنعتی نسبت به صدور مجوز شهرک غیردولتی برای آن اقدام می کند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در خصوص تعامل با سازمان نظام مهندسی ساختمان در صدور مجوزهای ساخت برای واحدهای تولیدی گفت: تعاملاتی تاکنون با آن سازمان وجود داشته است اما در انتهای سال گذشته نامه ای از سوی یکی از دستگاه های نظارتی به این شرکت ابلاغ و در راستای آن تفاهم نامه ای با سازمان مربوطه انجام گرفت.
فرشچی اظهار داشت: اجرای تفاهم نامه مزبور مستلزم تامین بسترهایی برای بخش صنعت بود که نگاه ویژه سازمان نظام مهندسی را در بخش کاهش هزینه های مربوطه می طلبید، افزون بر این صدور تاییدیه نقشه های ساخت از سوی سازمان نظام مهندسی نیز طولانی شده بود.
وی بیان کرد: با توجه به مشکلات موجود نشستی با ریاست سازمان بازرسی و سازمان صنعت معدن و تجارت و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار و به این موضوع منتج شد که تا زمانی که بسترهای مناسب در سازمان مزبور شکل گیرد و قوانین مربوطه در این خصوص بررسی شود، همچنان صدور پروانه ساخت برای واحدهای صنعتی مانند روال گذشته (قبل از انعقاد تفاهم نامه) انجام گیرد و شرکت شهرکهای صنعتی نسبت به انتخاب مهندس ناظر از بین مهندسین دارای اشتغال به کار و پروانه مهندسی مورد تایید اداره کل راه و شهرسازی استفاده کند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت واحدهای صنعتی تحت تملک بانک ها به دلیلی بدهی گفت: تلاش شده است مشکلات واحدهای صنعتی با بانکها به صورت برگزاری نشستهای فی مابین شرکت با بانک و صاحب واحد بررسی و حل شود، در مجموع تلاش شده که حتی جانشین برای مدیریت واحد صنعتی در نظر گرفته شود اما کار واحد به تعطیلی نیانجامد.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی در انتها این نشست گفت: همزمان با هدف دولت ۱۷ طرح صنعتی و زیربنایی در ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی استان به بهره برداری می رسد.


پس از این نشست بازدیدی از سه واحد تولیدی فعال در شهرک صنعتی چناران، شرکت «پاژقطعات خودرو آمیتیس« فعال در زمینه ریخته گری قطعات آلومینیومی خودرو و گروه صنعتی بازرگانی «رایحه گستر بی نظیر شرق« تولیدکننده انواع عطر و ادکلن و گروه تولیدی «عالیس«، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع نوشیدنی در کشور به عمل آمد و در این بازدیدها در خصوص وضعیت تولید این واحدها، چالش‌های پیش رو، صادارت، ارز آوری و نوآوری هایی این شرکت‌ها گفت و گو شد.